Ulga na sponsoring
Coraz większe grono przedsiębiorców decyduje się na promowanie własnej marki poprzez sponsoring. Sponsoring najczęściej dotyczy klubów sportowych czy określonych wydarzeń sportowych. Celem tych działań jest m. in. zwiększanie rozpoznawalności marki, kreowanie pożądanego wizerunku czy pozyskiwanie nowych kontaktów biznesowych.
Polskie prawo podatkowe przewiduje preferencje podatkowe dla podmiotów ponoszących wydatki na wspieranie działalności sportowej.
Kwestią oczywistą jest, że przedsiębiorcy jako podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, których dochody są opodatkowane na ogólnych zasadach według skali podatkowej lub podatkiem liniowym oraz podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych, mają możliwość rozliczenia jako koszty uzyskania przychodu – 100% poniesionych wydatków na działalność sponsoringową.
Niezależnie od powyższego, ww. podatnicy mają również możliwość skorzystania z tzw. „ulgi na sponsoring”.
Ulgę na sponsoring regulują odpowiednio art. 18ee ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 26ha ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ulga na sponsoring polega na odliczeniu od podstawy obliczenia podatku (podstawy opodatkowania) 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych m. in. na działalność sportową. Za koszty uzyskania przychodu poniesione na działalność sportową uznaje się koszty poniesione na finansowanie klubu sportowego, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 tej ustawy.
Istotne jest to aby umowa sponsoringu przybrała formę tzw. „sponsoringu właściwego”, gdzie sponsorujący przedsiębiorca w zamian za przekazanie określonych środków pieniężnych otrzymuje od podmiotu sponsorowanego ekwiwalentne świadczenie wzajemne o charakterze reklamowym (np. wywieszenie reklamy sponsora na trybunach). Organy skarbowe kwestionują bowiem możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu (i tym samym skorzystania z ulgi na sponsoring) wydatków na sponsorowanego, w przypadku, gdy sponsor nie otrzymuje żadnego świadczenia wzajemnego od podmiotu sponsorowanego, a poniesione przez niego wydatki mają charakter darowizny (patrz m. in. interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 28 kwietnia 2023 r., znak: 0112-KDIL2-2.4011.49.2023.2.AG). Co oczywiste, w takiej sytuacji sponsoring nie spełnia także swojej funkcji marketingowej.
Omawiając tematykę ulgi na sponsoring należy również wskazać, że:
- kwota odliczenia ulgi na sponsoring nie może przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego w roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej (dotyczy podatników podatku PIT);
- kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych (dotyczy podatników podatku CIT);
- odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty na działalność sponsoringową;
- odliczeniu podlegają koszty, które w żaden sposób nie zostały zwrócone sponsorowi.
Podsumowując powyższe, sponsorowanie klubu sportowego i ponoszenie wydatków na działalność sportową, umożliwia sponsorowi rozliczenie w podatku dochodowym 150% poniesionych kosztów:
- 100% jako koszt uzyskania przychodów,
- 50% jako odliczenie w ramach ulgi na sponsoring.
Opisana w niniejszym artykule ulga na sponsoring jest również możliwa do zastosowania w przypadku ponoszenia wydatków na działalność kulturalną oraz działalność wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę.
Nasza Kancelaria zapewnia wsparcie w doradztwie dotyczącym możliwości skorzystania z ulg podatkowych, w tym m. in. ulgi na sponsoring, a także przygotowuje i opiniuje umowy sponsoringowe.