Nadchodzi aktualizacja kodów Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD)
Od 1 stycznia 2025 r. ma obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności (dalej jako: „PKD”). Zastąpi ona Polską Klasyfikację Działalności z 2007 roku. Przedsiębiorców czekają zmiany związane z aktualizacją kodów PKD. Zmiana ta może przysporzyć wiele problemów organizacyjnych. Konieczność zmiany Polskiej Klasyfikacji Działalności jest wynikiem zmian przeprowadzanych w klasyfikacjach w ramach Organizacji Narodów Zjednoczonych oraz Unii Europejskiej.
Dla wielu Przedsiębiorców, wprowadzone zmiany będą skutkowały zmianą kodów PKD ujawnionych w Krajowym Rejestrze Sądowym oraz w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w zakresie zmiany kodów PKD przewiduje wprowadzenie rozwiązań przejściowych, których celem jest ochrona interesów przedsiębiorców. W okresie przejściowym trwającym dwa lata, będą mogły być stosowane stare i nowe kody PKD. Niemniej jednak, podmioty już istniejące, jeżeli nie dokonają w okresie przejściowym zmian w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej lub Krajowym Rejestrze Sądowym, mogą spodziewać się automatycznego przeklasyfikowania ich kodów po 1 stycznia 2027 r.
W przypadku nowopowstałych podmiotów gospodarczych, od początku 2025 roku, stosowana będzie już tylko nowa klasyfikacja PKD.
Najistotniejszy obowiązek dla przedsiębiorców wynikający z projektowanych przepisów dotyczy sytuacji, w których kod PKD właściwy dla ich przeważającej działalności zostanie wykreślony z danego rejestru (np. rejestru przedsiębiorców KRS). Aktualizacja kodu przeważającej działalności powinna być dokonana w terminie roku od wykreślenia dotychczasowego kodu. Dotychczasowy kod zostanie zaś wykreślony albo na koniec okresu przejściowego, czyli 31 grudnia 2026 r., albo z momentem złożenia pierwszego wniosku aktualizującego danego podmiotu wpisanego do rejestru przedsiębiorców w KRS.
Biorąc pod uwagę planowaną automatyczną aktualizację kodów PKD uważamy, że rozsądnym rozwiązaniem byłaby samodzielna aktualizacja kodów PKD, która pozwoli uniknąć sytuacji, w której Przedsiębiorcy zostanie przypisany kod nieodpowiadający faktycznie prowadzonej działalności gospodarczej, co może mieć kluczowe znaczenie na przykład dla podmiotów korzystających z pomocy publicznej. Taką aktualizację warto dokonać w latach 2025 – 2026. Jednocześnie warto zwrócić uwagę na to, że podmioty korzystające z pomocy publicznej, przed aktualizacją kodów PKD, powinny szczegółowo przeanalizować warunki jakie mają spełniać po udzieleniu ww. pomocy.
Aktualizacja kodu PKD nie oznacza jednocześnie obowiązku zmiany umowy spółki. Należy jednak pamiętać o tym że, jeśli podane w umowie spółki lub statucie kody i nazwy nie będą spójne z nowym standardem, za kilka lat mogą pojawić się różnego rodzaju komplikacje. Niewykluczone również, że niektóre podmioty (np. banki) będą żądać od przedsiębiorców aktualizacji kodów w ich dokumentach korporacyjnych, stąd też niekiedy zmiana umowy lub statutu spółki może okazać się konieczna.
Zamierzamy dla Państwa na bieżąco śledzić proces aktualizacji kodów Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD).